Πώς να θέσω αποτελεσματικότερους στόχους μέσα στην πανδημία;

Updated: Nov 30, 2020

Γιατί είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να θέτουμε στόχους και τί θα μας βοηθήσει να τους πετύχουμε αυτή την περίοδο;


Πού βλέπετε τον εαυτό σας σε 6 μήνες ή 1 χρόνο από τώρα; Στην εποχή των κοινωνικών αποστάσεων, της εργασίας από το σπίτι και του περισσότερου «ελεύθερου» χρόνου που έχουμε -πολύ περισσότερου από όσο φανταζόμασταν να έχουμε τον Ιανουάριο του 2020- η ερώτηση αυτή μας κάνει να αναρωτιόμαστε πολύ συχνά με την απάντηση να μην φαίνεται ξεκάθαρη. «Δεμένοι» σε μία κατάσταση που ξεφεύγει από τον έλεγχό μας, βρισκόμαστε στο σημείο που η αυτό-παρατήρηση και η αξιοποίηση της «παύσης» που μας επέβαλλε ο covid19 είναι τα μεγαλύτερα εφόδια για να θέσουμε όχι απλά τους στόχους μας για τον υπόλοιπο χρόνο έως τη λήξη του 2020, αλλά και των επόμενων ετών.


Γιατί οι στόχοι έχουν αυτή την περίοδο μεγαλύτερη σημασία από ποτέ;


1. Μας βοηθούν να καθορίσουμε τι είναι σημαντικό για εμάς.

Οι αλλαγές που επέφερε η πανδημία μας έβαλε να παρατηρήσουμε τι έχει πραγματικά σημασία στη ζωή μας τόσο μέσα από τα πράγματα που χάσαμε, αλλά και μέσα από όλα εκείνα που μας «ανάγκασε» να κοιτάξουμε καλύτερα -μέσα ή έξω από εμάς.

2. Μας βοηθούν να εστιάσουμε

Χωρίς στόχους αισθανόμαστε ότι δεν έχουμε έλεγχο, ότι κινούμαστε χωρίς σκοπό και σε μία περίοδο όπως αυτή που διανύουμε, αυτό το συναίσθημα μπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσματα στην ψυχολογία, αλλά και τη ζωή μας. Η ανάγκη της εστίασης σε κάτι που μας χαρίζει πληρότητα και αισιοδοξία είναι πιο ισχυρή από ποτέ.

3. Μας δίνουν την αίσθηση της ασφάλειας και της σύνδεσης

Όσο έχουμε στόχους, αισθανόμαστε ότι βρισκόμαστε σε μία κατεύθυνση με έναν προορισμό πλέοντας με βάση δικές μας ενέργειες και προσπάθειες. Όσο επιτυγχάνουμε τους στόχους μας κερδίζουμε μεγαλύτερη σύνδεση με τον εαυτό μας, αλλά και με τους άλλους όταν αυτοί αφορούν σχέσεις ή την εργασία μας.


4+1 τρόποι να αξιοποιήσετε την «παύση» της πανδημίας για να διαχειριστείτε στους στόχους σας


Ο τρόπος με τον οποίο θα αξιοποιήσει ο καθένας από εμάς τον «ελεύθερό» του χρόνο δίνοντας στην «παύση» λίγο περισσότερη δυναμική ενέργεια μπορεί να είναι διαφορετικός. Παρόλα αυτά, ανεξάρτητα από τη θέση στην οποία βρίσκεστε, το αντικείμενο εργασίας σας αλλά και την προσωπική σας κατάσταση, η βάση πάνω στην οποία χρειάζεται να δουλέψουμε αποτελεί κοινό σημείο αναφοράς για όλους μας.


Επαναπροσδιορίστε τους στόχους σας και αποδομήστε τους


Ας το παραδεχτούμε. Όταν συζητούσαμε την Πρωτοχρονιά του 2020 τους στόχους του νέου έτους, δεν φανταζόμασταν ποτέ την εμφάνιση του κορονοϊού ή την οικονομική κατάρρευση. Κι όμως, είμαστε εδώ και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε για αρχή είναι να αναστοχαστούμε σχετικά με όλα όσα ακόμα βρίσκονται στον έλεγχό μας. Αυτή την περίοδο, λοιπόν, είναι η κατάλληλη στιγμή για να στραφούμε εσωτερικά σε ό,τι αποτελεί προτεραιότητα -είτε αφορά τον επαγγελματικό, είτε τον προσωπικό τομέα.


Πριν όμως, επισκεφτείτε ξανά τους στόχους σας για να τους επαναπροσδιορίσετε, προσπαθήστε να αφαιρέσετε οτιδήποτε σας προκαλεί σύγχυση -εσωτερικά ή και εξωτερικά. Αν για παράδειγμα, ένας καθαρός και τακτοποιημένος χώρος σας βοηθά περισσότερο να βάλετε τη σκέψη σας σε τάξη, μην το αμελείτε! Φροντίστε πρώτα για αυτό και ύστερα επιστρέψτε στους στόχους σας.


Πάρετε όσο το δυνατόν πιο στοχευμένες αποφάσεις και εστιάστε καθαρά στα πράγματα πάνω στα οποία θέλετε να ξεκινήσετε να εργάζεστε, θέτοντας πάντα προτεραιότητες. Μάλιστα, αποδομώντας τον κάθε στόχο σε μικρότερα βήματα θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε την κινητοποίησή σας μέχρι να επιτύχετε τον μεγαλύτερο, μακροχρόνιο στόχο, διαφορετικά ένας μεγάλος στόχος χωρίς μικρότερες δράσεις ενδιάμεσα θα σας φαίνεται όλο και πιο μακρινός, εμποδίζοντας την κινητοποίηση και τελικά, την επιτυχία.


Καταγράψτε τους στόχους σας


Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε ότι η καταγραφή των στόχων μας, μάς βοηθά να εστιάσουμε καλύτερα σε όσα πραγματικά θέλουμε, ενώ διατηρεί την κινητοποίησή μας υψηλά – πόσοι, όμως, από εμάς το κάνουμε πράξη όταν χρειάζεται;


Είτε προτιμάτε να τους γράψετε σε ένα φύλλο χαρτί, είτε σε ένα ημερολόγιο ή να τους περάσετε σε ένα νέο αρχείο στο word στον υπολογιστή σας, προσπαθήστε να καταγράψετε τους στόχους σας με όση μεγαλύτερη ακρίβεια μπορείτε. Αποφύγετε τις γενικές δηλώσεις, καθώς δεν θα σας δώσουν καμία κατεύθυνση. Όσο πιο συγκεκριμένους στόχους γράψετε, τόσο πιο βοηθητικό θα είναι για εσάς όταν θα χρειαστεί να τους επεξεργαστείτε, ενώ η καταγραφή τους θα σας βοηθήσει εξαιρετικά στο να αντιληφθείτε κατά πόσο είναι ρεαλιστικοί ή επιτεύξιμοι με βάση όλα όσα συμβαίνουν στην πραγματικότητα στη ζωή σας.


Extra tip: Προσπαθήστε να διατυπώσετε όσο το δυνατό πιο θετικά τους στόχους σας. Αποφύγετε να γράψετε από τι θέλετε να απομακρυνθείτε ή τι θα θέλατε να εξαφανιστεί από τη ζωή σας και εστιάστε σε όσα θέλετε να αποκτήσετε. Αντί να γράψετε π.χ. «θέλω να φύγω από την εργασία μου», γράψτε «θα ήθελα να βρω μία θέση εργασίας που να μου προσφέρει… και να νιώθω… και να κάνω…», βοηθώντας έτσι, τον εαυτό σας να ανακαλύψει όχι μόνο τι τον ενοχλεί, αλλά και τι πραγματικά χρειάζεται, καθώς είναι πολύ σύνηθες να ξέρουμε τι δεν θέλουμε, αλλά συχνά όχι τι είναι αυτό που επιθυμούμε πραγματικά!

Διερευνήστε τους στόχους σας και δημιουργήστε μικρές, εφικτές δράσεις


Αρχικά επιβεβαιώστε ότι οι στόχοι σας είναι ρεαλιστικοί και επιτεύξιμοι. Οι ετήσιοι και γενικότερα πιο μεγάλοι, μακροχρόνιοι στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς να χρειαστεί να ενεργήσουμε κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα ή κάθε μήνα.


Αποδομήστε τους μεγαλύτερούς σας στόχους σε μικρότερα βήματα και καταγράψτε ποιες ενέργειες θα χρειαστεί να κάνετε για να φτάσετε στο τέλος. Στην περίπτωση που δυσκολεύεστε να σκεφτείτε τα μικρότερα βήματα, προσπαθήστε να οραματιστείτε τον εαυτό σας να έχει επιτύχει.


Που είστε; Τι φοράτε; Τι έχετε κάνει και αισθάνεστε ότι τα καταφέρατε; - και αφού φτιάξετε τον επιτυχημένο μελλοντικό εαυτό σας στο μυαλό σας ρωτήστε τον: «τι έκανες και έφτασες μέχρι εδώ;». Οι απαντήσεις είναι τα μικρά βήματα μέχρι την επιτυχία!

Επικοινωνήστε τους στόχους σας με κάποιον που εμπιστεύεστε


Σε μία περίοδο όπως αυτή, η προσοχή αλλά και η κινητοποίησή μας μπορεί εύκολα να διακοπεί, τόσο από τις υποχρεώσεις, την αστάθεια αλλά και την κακή ψυχολογία. Το να επικοινωνήσουμε και να λεκτικοποιήσουμε τους στόχους μας με κάποιον που εμπιστευόμαστε, μας βοηθά ενισχύοντας τη δέσμευσή μας απέναντι στις αποφάσεις μας, αλλά και απέναντι στον άνθρωπο με τον οποίο μοιραζόμαστε τις προθέσεις μας, το μέλλον που επιθυμούμε αλλά και όλες εκείνες τις ενέργειες που θα χρειαστεί να κάνουμε για να τα καταφέρουμε.


Μάλιστα, θα είναι ακόμα πιο βοηθητικό αν αυτή η στήριξη είναι αμοιβαία. Βρίσκοντας έναν άνθρωπο που εμπιστεύεστε εσείς, αλλά σας εμπιστεύεται και εκείνος για να μοιραστείτε παράλληλα τους στόχους σας, καταφέρνετε ο καθένας ξεχωριστά να λειτουργείτε ως ενισχυτής της κινητοποίησης, αλλά και της δέσμευσης για τον άλλον! Αναρωτηθείτε, λοιπόν, ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το άτομο; Ο σύντροφός σας, κάποιος από την οικογένεια, μία φίλη ή ένας συνάδελφος;


Συνεχίστε, λύνοντας ένα «θέμα» τη φορά


Η επίτευξη μεγάλων στόχων είναι μαραθώνιος και όχι sprint. Αν η προσδοκία μας είναι να αγγίξουμε τα 100 χιλιόμετρα σε 3 λεπτά, σύντομα η πραγματικότητα θα μας φανερώσει ότι αυτή η προσδοκία δεν είναι ρεαλιστική. Από την άλλη η αποδοχή του ότι αυτή η διαδικασία χρειάζεται χρόνο, και μάλιστα αποτελεί έναν δρόμο μετ’ εμποδίων μας θωρακίζει από μη παραγωγικές σκέψεις, όπως η παραπάνω.


Τα πράγματα που συμβαίνουν έξω από τον έλεγχό μας θα συνεχίζουν να υπάρχουν και μετά το τέλος της πανδημίας, όταν ο covid19 θα είναι μία ιστορία του παρελθόντος. Αυτό που οφείλει ο καθένας από εμάς είναι να εστιάσει σε όλα εκείνα που μπορεί να ελέγξει. Αφού, λοιπόν, καταγράψετε τους στόχους σας, τις προσδοκίες και τα μικρά βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε βάζοντας το χρονοδιάγραμμα που θα επιλέξετε, αναρωτηθείτε για τα πιθανά εμπόδια που μπορεί να προκύψουν στην πορεία σας. Χωρίστε τα σε κατηγορίες όσων μπορείτε να ελέγξετε και όσων βρίσκονται εκτός του ελέγχου σας και προσπαθήστε να δώσετε εναλλακτικές λύσεις στην πρώτη κατηγορία.


Και να θυμάστε, ορίζοντας ένα πλάνο δεν διασφαλίζουμε ότι θα πετύχει απαραίτητα, ότι όλα θα πάνε όπως προσδοκούμε ή ότι η κινητοποίηση και η ψυχολογία μας θα βρίσκετε πάντα σε υψηλά επίπεδα. Όλα επηρεάζονται, όσο όμως, θυμόμαστε τη σημασία που έχουν αυτοί οι στόχοι για τη ζωή μας, τον εαυτό μας, την εργασία ή τις σχέσεις μας, μας βοηθούν να επανέλθουμε, επαναφορτίζοντας την ενέργειά μας και ξεκινώντας ξανά προς την ίδια κατεύθυνση ό,τι και αν προκύψει.


Πριν από όλα, λοιπόν, φροντίστε να έχετε τη σωστή μπαταρία της ενέργειάς σας και σκεφτείτε: πόσο διαφορετική θα είναι η ζωή μου αν καταφέρω αυτούς τους στόχους;


Όση μεγαλύτερη σημασία έχουν για εσάς, τόσο δυσκολότερα θα βγείτε από τον δρόμο σας – ό,τι και αν έρθει.


_________________________________

Τα coaching προγράμματα παρέμβασης πραγματοποιούνται τόσο δια ζώσης, όσο και online - αν έχετε περισσότερες απορίες μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της φόρμας επικοινωνίας, ή τηλεφωνικά, διαφορετικά μπορείτε να επισκεφτείτε τις πιο συχνές ερωτήσεις που μου κάνουν για περισσότερες διευκρινήσεις.

223 views

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θεσσαλονίκη​​
Τηλ. +30 6932846037

contact@maryspathari.gr

  • Black Facebook Icon
  • Instagram
  • LinkedIn

Όροι χρήσης & Πολιτική Απορρήτου | Copyright 2020 ©Σπαθάρη Μαίρη,  Οργανωσιακή Ψυχολόγος με ειδίκευση στο Coaching