Remote working - Ποιες οι μεγαλύτερες προκλήσεις και πώς να τις αντιμετωπίσω;

Updated: Jan 23

Spoiler Alert: δεν ευθύνεται μόνο η έλλειψη παρουσίας στο γραφείο



Από το 1ο lockdown γνωρίσαμε την αλλαγή, με μεγαλύτερη από όλες να είναι αυτή που μας βρίσκει να εργαζόμαστε στον καναπέ με το laptop αγκαλιά, αντί του desktop στο γραφείο μας. Κι αν αυτό αρχικά φάνταζε η απόλυτη εργασιακή συνθήκη, κι αν ευχηθήκαμε αμέτρητες φορές στα χρόνια της επαγγελματικής μας πορείας να μην χρειαζόταν να πάμε στο γραφείο, αλλά να μείνουμε σπίτι, η εργασιακή πραγματικότητα που έφερε η πανδημία και η καραντίνα έχει τις προκλήσεις της τελικά – προκλήσεις που πριν τις γνωρίσουμε δεν φανταζόμασταν, αφού στο μυαλό μας η δυνατότητα του να εργάζεσαι από το σπίτι αποτελούσε την απόλυτη ουτοπία – και ελευθερία!


Ποιες είναι τελικά, οι προκλήσεις του;


1. Υπερεργασία. Ένας λόγος που οι managers τείνουν να είναι αρνητικοί του remote working είναι η πεποίθηση ότι ο υπάλληλος να «ξεγλιστρήσει» των αρμοδιοτήτων του χωρίς την απαραίτητη επίβλεψη ενός υπευθύνου που θα στέκεται από «πάνω του» με τη φυσική του παρουσία. Στην πραγματικότητα, βέβαια η τάση είναι να συμβαίνει το αντίθετο, με τους εργαζόμενους που δουλεύουν από το σπίτι να εργάζονται πολλές περισσότερες ώρες από αυτές που ορίζει το ωράριο εργασίας τους. Πότε ξεκινά η εργασία, πότε τελειώνει – τα όρια φαίνεται να είναι πολύ θολά με αποτέλεσμα όταν το γραφείο σας είναι ο ίδιος χώρος με το σπίτι σας να πιάνετε τον εαυτό σας να απαντά σε emails πελατών, έως και δέκα λεπτά πριν πέσετε για ύπνο.

Πώς να το αποφύγετε

· Κλείστε ραντεβού το απόγευμα μετά την ώρα που έχετε σχολάσει ώστε να διατηρηθείτε απασχολημένοι μακριά από το «γραφείο-σπίτι».

· Βάλτε reminders για τα διαλείμματά σας, γιατί κανένα υπερφορτωμένο μυαλό δεν καταφέρνει να είναι αντίστοιχα παραγωγικό. Επιλέξτε στο διάλειμμά σας να κάνετε μία βόλτα, να πάρετε ένα snack, να ακούσετε μουσική, να κάνετε διαλογισμό. Επιλέξτε δραστηριότητες που θα σας κρατήσουν μακριά από οθόνες όπως του κινητού ή της τηλεόρασης ώστε να ξεκουράσετε τόσο το πνεύμα σας, όσο και τα μάτια σας!

· Ενημερώστε τους συναδέλφους σας μέχρι πότε είστε διαθέσιμοι. Το ότι εσείς θέλετε να βάλετε όρια, δεν σημαίνει ότι το ίδιο επιθυμεί και η ομάδα, ο προϊστάμενος, οι συνάδελφοί -ακόμα και οι πελάτες σας! Φροντίστε να τους ενημερώσετε εγκαίρως ότι αποχωρείτε και κλείστε τον υπολογιστή, το viber, τo slack ή οποιοδήποτε άλλο μέσο επικοινωνίας χρησιμοποιείτε στην εργασία σας. Όσο πιο ξεκάθαρα είναι τα όριά σας, τόσο καλύτερα θα είστε σε θέση να προστατεύετε τον εαυτό σας.

· Θέστε φυσικά εμπόδια που διαχωρίζουν την προσωπική από την επαγγελματική σας ζωή. Το να είστε σε θέση να κλείσετε την πόρτα του γραφείου πίσω σας και να πάτε στον προσωπικό σας χώρο είναι πολύ σημαντικό για να αναγνωρίσει ο εγκέφαλός σας ότι φτάσατε στο τέλος του ωραρίου σας και από εκεί και στο εξής ξεκινάει ο προσωπικός χρόνος. Αν όμως, δεν υπάρχει γραφείο στο σπίτι σας, φροντίστε να απομονώσετε οποιοδήποτε αντικείμενο σημαίνει «δουλειά» - ακόμα κι αν αυτό είναι να βάλετε το laptop σε ένα συρτάρι ή να το κρύψετε σε άλλο δωμάτιο προκειμένου να μην βρίσκετε στο οπτικό σας πεδίο και σας θυμίζει τις εκκρεμότητές σας. Extratip: Μην ξεχνάτε να απενεργοποιήσετε τις ειδοποιήσεις που σχετίζονται με την εργασία σας! Γιατί όσο είστε «συνδεδεμένοι» διαδικτυακά, είστε και γνωστικά και έτσι σύντομα θα περάσετε άλλο ένα βράδυ να ανταλλάσσετε emails, αντί να ξεκουράζεστε.


2. Προτεραιοποίηση και πειρασμοί. Είναι άλλο να έχεις έναν manager ,υπεύθυνο για τη διαχείριση των αρμοδιοτήτων σου κι άλλο να μπαίνεις εσύ σε αυτή τη θέση. Η διαχείριση των tasks σας είναι δύσκολη από μόνη της – προσθέστε τώρα και όλους τους πειρασμούς που παραμονεύουν στο σπίτι με στόχο την προσοχή σας (από το ψυγείο, το κινητό μέχρι την αγαπημένη σας σειρά στο Netflix).

Πώς να το διαχειριστείτε

· Ξεκινήστε το πρωινό σας με το πιο σημαντικό task της ημέρας, μειώνοντας τις πιθανότητες να παρασυρθείτε αργότερα από τις οικείες «σειρήνες» τη στιγμή που θα αισθανθείτε πιο κουρασμένοι.

· Θέστε ένα όριο ημερήσιων tasks και οργανωθείτε από την προηγούμενη ημέρα, ώστε να αποφύγετε να εμπλακείτε σε πράγματα που θα σας κάνουν να χρονοτριβήσετε.

· Διαχειριστείτε την ενέργειά σας και όχι τον χρόνο σας. Δεν είμαστε παραγωγικοί όλη την ημέρα. Παρατηρήστε πότε η «μπαταρία» σας είναι χαμηλότερη και πότε υψηλότερη και μοιράστε τα tasksπου χρειάζεται να διεκπεραιώσετε με βάση το πόσο σε θέση θα είστε εκείνη την ώρα να ανταποκριθείτε σε ένα εύκολο ή πιο απαιτητικό project.

3. «Διακόπτες εργασίας». Τα καλά νέα της απομακρυσμένης εργασίας είναι ότι δεν χρειάζεται να βρείτε τρόπο να αποφύγετε τον ενοχλητικό συνάδελφο που έρχεται να σας βρει στο γραφείο σας ή τον προϊστάμενο που θέλει να σας ελέγξει. Τα κακά νέα είναι ότι μπορεί να αποφεύγετε τα παραπάνω, αλλά όχι άλλα ερεθίσματα που μπορεί να διακόψουν τη ροή του προγράμματός σας, ένα meeting, ένα σημαντικό τηλεφώνημα.


Ποια είναι αυτά; Ο σύντροφος, τα παιδιά, ένα κατοικίδιο που θέλει να παίξει ακόμα και ο courier που χτυπάει ενοχλητικά το κουδούνι την ώρα που κάνετε παρουσίαση μέσω zoom σε έναν νέο πελάτη!

Πώς να το ελέγξετε

· Ορίστε ένα «σημάδι» που να δείχνει ότι είστε εστιασμένος στην εργασία σας, βάζοντας τα ακουστικά σας ή κρεμώντας στην πόρτα σας μία «Μην ενοχλείτε» πινακίδα.

· Εξηγήστε για ποιον λόγο είναι σημαντικό να μην σας διακόπτουν αφού χάνοντας τη συγκέντρωσή σας ενδεχομένως να χρειαστεί να δουλεύετε περισσότερο χρόνο.

· Εκπαιδεύστε τα παιδιά και τον/η σύντροφό σας να αυτοεξυπηρετούνται (όσο είναι αυτό εφικτό) – είναι αρκετά δύσκολο να είστε ο μοναδικοί που γνωρίζουν που είναι το συρραπτικό για παράδειγμα!

· Μείνετε συγκεντρωμένοι όταν εργάζεστε αποφεύγοντας κλήσεις από φίλους ή οτιδήποτε άλλο δεν αφορά την εργασία σας.

· Χαμηλώστε την ένταση του σταθερού τηλεφώνου περιορίζοντας έτσι την πιθανή διακοπή από τη θεία, τη γιαγιά, τη γειτόνισσα.

· Αποδράστε σε ένα δωμάτιο αν δεν λειτουργεί η εργασία σε κοινόχρηστους χώρους και διαμορφώστε το όσο είναι αυτό δυνατό με τρόπο που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της εργασίας σας.

4. Απομόνωση. Οι συνεργάτες, οι υπάλληλοι ή οι συνάδελφοί μας είναι ο ένας από τους κοινωνικούς μας κύκλους. Η ανάγκη της εργασίας από το σπίτι που δημιούργησε η πανδημία, οδήγησε σε εντονότερη απομόνωση- ειδικά εκείνων που μένουν μόνοι τους επηρεάζοντας την καθημερινότητα, τη διάθεση, τη κινητοποίηση και φυσικά την ψυχολογία μας!

Πώς να το ξεπεράσετε

· Επιλέξτε στα διαλείμματά σας να μιλάτε με φίλους στο τηλέφωνο ή ακόμα και να μοιράζεστε μία 10λεπτη βόλτα στη γειτονιά με κάποιον οικείο.

· Ενισχύστε την καθημερινότητά σας με περισσότερα ομαδικά brainstorming τα οποία αντί να ξεκινήσετε με work-related θέματα, συζητήστε ελεύθερα όπως π.χ. για τα highlight της εβδομάδας για τον καθένα, προσθέτοντας αλληλεπίδραση, γέλιο και βοηθώντας την ομάδα να γνωριστεί ακόμα καλύτερα μεταξύ της!

· Μην αγνοείτε τα θετικά αποτελέσματα της επικοινωνίας με φίλους, ακόμα και τις ημέρες που είστε πάρα πολύ κουρασμένοι! Κι αν σας κούρασαν οι οθόνες, το παλιό κλασικό τηλέφωνο είναι πάντα μία λύση.

5. «Τεχνικά προβλήματα». Δεν υπάρχει μεγαλύτερος εφιάλτης για έναν remote worker από ένα black out του Internet ή ένα πρόβλημα στον υπολογιστή του – πιθανότητες που όταν εργάζεστε από το σπίτι έχετε εσείς ευθύνη να διευθετήσετε για να μην πάει πίσω η δουλειά σας. Με τα θέματα αυτά να αποτελούν πιθανά σενάρια, φροντίστε να έχετε πάντα ένα back up plan.


Δεν γνωρίζετε τις εναλλακτικές σας; Απευθυνθείτε σε έναν ειδικό και ορίστε τις ενέργειες του δικού σας εναλλακτικού σχεδίου για παν ενδεχόμενο…

6. Νέες κακές συνήθειες. Η δουλειά γραφείου είναι καθιστική εργασία όπου κι αν εργαζόμαστε. Το πρόβλημα με το να εργάζεσαι από το σπίτι είναι ότι το ψυγείο είναι πέντε βήματα μακριά και κανένας γύρω μας να παρατηρήσει αν τρώμε περισσότερο από ότι δουλεύουμε (ή το αντίστροφο!). Γιατί στην αντίθετη πλευρά, έχουμε και την άλλη περίπτωση όπου μέσα στο χάος της ημέρας και τη δυσκολία να θέσουμε σωστά διαλείμματα και όρια, απλά ξεχνάμε να φάμε!


Σε όποια από τις δύο κατηγορίες ανήκετε, το βέβαιο είναι ότι πλήττεται η υγεία σας και αυτό με τη σειρά του επηρεάζει αρνητικά την ενέργεια και την αποδοτικότητά σας. Δυστυχώς δεν υπάρχει μαγική λύση για αυτό πέρα από το να παρατηρείτε καλύτερα τις διατροφικές σας συνήθειες ενώ εργάζεστε από το σπίτι, έστω κι αν χρειαστεί να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας με ένα reminder στο κινητό το κάθε γεύμα σας.


7. Leaders που σταματούν να είναι leaders, αφού φεύγοντας από το γραφείο και δουλεύοντας από το σπίτι, ξεχνούν τον ρόλο τους.


Σε έρευνα που έγινε στο VitalSmarts τον Αύγουστο του 2020 για τις αιτίες των αρνητικών αποτελεσμάτων που παρουσίασαν αρκετές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του πρώτου lockdown, βρέθηκε ότι τα προβλήματα δεν εμφανίζονται λόγω της απουσίας των εργαζομένων από τα γραφεία τους ή της χαμηλής τους παραγωγικότητας, αλλά λόγω της αδυναμίας των leaders να διατηρήσουν τις ομάδες τους ενωμένες ή/και κινητοποιημένες.


Άλλωστε, ο απώτερος σκοπός ενός leader δεν είναι να φέρει αποτελέσματα, αλλά να εμπνεύσει και να επηρεάσει την ομάδα του να τα φέρει!

Αν, είστε και εσείς υψηλόβαθμο στέλεχος, CEO ή manager μίας ομάδας, αναρωτηθείτε: πώς θα ενισχύσετε τα αποτελέσματα των ανθρώπων που ηγείστε, αν αφήνοντας το γραφείο σας, αφήνετε και τον σκοπό ή τον ρόλο σας;


_________________________________

Τα coaching προγράμματα παρέμβασης πραγματοποιούνται τόσο δια ζώσης, όσο και online - αν έχετε περισσότερες απορίες μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της φόρμας επικοινωνίας, ή τηλεφωνικά, διαφορετικά μπορείτε να επισκεφτείτε τις πιο συχνές ερωτήσεις που μου κάνουν για περισσότερες διευκρινήσεις.





173 views

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θεσσαλονίκη​​
Τηλ. +30 6932846037

contact@maryspathari.gr

  • Black Facebook Icon
  • Instagram
  • LinkedIn

Όροι χρήσης & Πολιτική Απορρήτου | Copyright 2020 ©Σπαθάρη Μαίρη,  Οργανωσιακή Ψυχολόγος με ειδίκευση στο Coaching