Oι τρόποι που σαμποτάρεις την καριέρα σου

Updated: Nov 22, 2020

Πώς τα επαναλαμβανόμενα λάθη αντί για μαθήματα μετατρέπονται σε κακές συνήθειες που σε οδηγούν στο να σαμποτάρεις μόνος σου την εξέλιξη και την καριέρα σου;



Όλοι κάνουμε λάθη στην εργασία μας. Κάποια λάθη γίνονται λόγω απειρίας, άλλα λόγω απροσεξίας, άλλα συμβαίνουν χωρίς να το αντιληφθούμε, ενώ υπάρχουν και εκείνα τα λάθη που γίνονται εξαιτίας της τάσης μας να επαναλαμβάνουμε μία ενέργεια, που δεν είναι υπέρ μας, ξανά και ξανά μέχρι να πάρουμε το «μάθημά μας».


Το καλό με τα λάθη είναι ότι μπορούν εύκολα να μετατραπούν από αρνητικό πρόσημο σε θετικό, αν μπορούμε να διδαχτούμε από αυτά- κάτι, όμως, που δεν ισχύει στην περίπτωση που αντί για μαθήματα τα μετατρέψουμε σε κακή συνήθεια.


Με τον καιρό είναι εύκολο να αφήσουμε τον εαυτό μας να αφομοιωθεί από ένα γρήγορα μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να παραβλέπουμε λεπτομέρειες της καθημερινότητας, της σκέψης και της συμπεριφοράς μας, που αν διαχειριζόμασταν διαφορετικά, οι μέρες μας θα έκλειναν με θετικότερη έκβαση – τόσο στην εργασία, όσο και στην προσωπική μας ζωή.


Άλλωστε, με τη δουλειά να μας απασχολεί κατά 85% την ημέρα, δεν αξίζουμε και με το παραπάνω να κλείνει θετικά;


#1 Δεν διεκδικείτε όσα πιστεύετε ότι αξίζετε


Αν η καριέρα μας ήταν ένα οικοδόμημα, η αυτό-αξία θα ήταν τα θεμέλια. Όσο γερή και σταθερή είναι η αίσθηση του τι αξίζουμε, τόσο πιο ακλόνητη θα είναι η βάση πάνω στην οποία χτίζουμε την εργασιακή μας πορεία. Όταν δεν γνωρίζουμε τι αξίζουμε, τότε η βάση είναι ανασφαλής και το έργο μένει ανολοκλήρωτο, χωρίς εξέλιξη, χωρίς τα υπόλοιπα υλικά να μπορούν να προστεθούν, ώστε να επιτευχθεί η ανέγερση της καριέρας μας, όπως την επιθυμούμε.


Αν δεν αναγνωρίζετε τι αξίζει η δουλειά σας και όλα όσα προσφέρετε στην εργασία σας, κατά πάσα πιθανότητα όχι μόνο να μην αναγνωριστεί και από τους συναδέλφους ή τον προϊστάμενο, αλλά να μην εκτιμηθεί κιόλας.

Κανένας δεν θα διεκδικήσει όσα αξίζετε, πέρα από εσάς, γιατί όλοι παίρνουμε όχι ό,τι αξίζουμε, αλλά ό,τι διεκδικούμε και συχνά ό,τι ανεχόμαστε!

#2 Πιστεύετε ότι τα skills σας θα βελτιωθούν μόνα τους


Κοπιάσατε σθεναρά και μετά από χρόνια προσπαθειών και απαιτητικών επαγγελματικών αναρριχήσεων, καταφέρατε να φτάσετε στον επιθυμητό προορισμό. Στις περιπτώσεις επιτυχίας -και όχι μόνο- οι άνθρωποι πέφτουμε στην παγίδα του «έχω κάνει ό,τι χρειάζεται» ή του «δεν έχω τίποτα να μάθω περισσότερο, γιατί βρίσκομαι εδώ που θέλω».


Υπάρχουν οι τυχεροί που εργάζονται σε εταιρείες που επενδύουν στην εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού τους, μέσω συχνών εκπαιδεύσεων και trainings ή μέσω του coaching, αλλά υπάρχουν και οι λιγότερο τυχεροί (συνθήκη συχνότερη από την προηγούμενη) που εργάζονται σε ένα περιβάλλον που αυτού του είδους οι ευκαιρίες εξέλιξης σε προσωπικό ή επαγγελματικό επίπεδο είναι ανύπαρκτες. Και εκεί είναι που έρχεται το «βόλεμα». Εκείνο το βόλεμα που μας κάνει να αισθανόμαστε ασφαλείς ανάμεσα στο «έχω ό,τι χρειάζομαι» και στο «τα ξέρω όλα». Κι όμως, θα έρθουν στιγμές που δεν θα φτάνουν όσα έχουμε και θα μας αποκαλύψουν απότομα και άκομψα ότι έχουμε να μάθουμε πολλά ακόμη.


Ένας από τους «εχθρούς» της εξέλιξης είναι η στασιμότητα. Όσο μένετε σταθεροί στη θέση σας με τα skills και τη γνώση που ήδη έχετε, τόσο λιγότερο προχωράτε μπροστά. Τόσο λιγότερο προχωράτε, γενικά. Μάλιστα, η ευθύνη της εξέλιξης είναι δικής σας. Κανένας εργοδότης ή προϊστάμενος δεν θα αποφασίσει ποιοι είστε και μέχρι που μπορείτε να φτάσατε.

Ο προορισμός και τα μέσα για να φτάσετε εκεί είναι δική σας υπόθεση. Και να θυμάστε ότι αυτά που σας βοήθησαν να φτάσετε μέχρι το σημείο που βρίσκεστε, δεν σημαίνει ότι μπορεί να σας πάνε με τον ίδιο τρόπο παρακάτω.

#3 Δεν οργανώνετε την ημέρα, άρα και τη ζωή σας


Πόσες φορές πιάσατε τον εαυτό σας να μην προλαβαίνει να φάει στο γραφείο; Αν η εικόνα με εσάς να τρέχει πανικόβλητο να προλάβει σάς είναι γνώριμη και σχεδόν καθημερινή, μήπως ήρθε η ώρα να σκεφτείτε τι θα μπορούσατε να κάνετε διαφορετικά για να οργανώσετε καλύτερα την ημέρα σας;


Όσο δεν οργανώνουμε τις εργασιακές μας αρμοδιότητες, τόσο το άγχος μας καταβάλλει και όσο αυτό κυριαρχεί τόσα περισσότερα λάθη κάνουμε, έχουμε κακή ψυχολογία, κάνουμε υπερβολικές υπερωρίες ή παίρνουμε δουλειά στο σπίτι μεταφέροντας μαζί με αυτή και όλη την αρνητική ενέργεια που δημιουργούμε στο ωράριο εργασίας μας. Τι καταφέρνουμε; Να φορτίσουμε αρνητικά τόσο την επαγγελματική, όσο και την προσωπική μας ζωή με αποτέλεσμα τη δυσφορία, τη χαμηλή ικανοποίηση, το στρες και τα προβλήματα με τον εαυτό ή τις σχέσεις μας.


Το επόμενο πρωινό που θα πάτε στο γραφείο, παρατηρήστε έναν συνάδελφο τον οποίο θαυμάζετε για την οργανωτικότητά του. Τι διαφορετικό κάνει εκείνος που θα μπορούσατε πιο εύκολα να το προσθέσετε στη δική σας ρουτίνα; Συζητήστε το μαζί του και δείτε τι μπορείτε να μάθετε από εκείνον για να το εφαρμόσετε στην πρώτη ευκαιρία!


#4 Δεν είστε «ανοιχτοί» σε νέα ερεθίσματα


Είμαστε πλάσματα της συνήθειας, μας δημιουργεί ασφάλεια και άνεση. Συνήθως αντιστεκόμαστε στην αλλαγή, γιατί φοβόμαστε να βγούμε από τα ήδη γνωστά καλούπια μας, αλλά κυρίως γιατί φοβόμαστε την αποτυχία.


Η αντίσταση στην αλλαγή και στο καινούριο μπορεί να αφορά το περιβάλλον (μου άλλαξαν γραφείο ή τμήμα/κατάστημα), τις αρμοδιότητές μου (η θέση εργασίας μου επεκτάθηκε με νέες υποχρεώσεις) αλλά και άτομα (ο συνεργάτης με τον οποίο δουλεύω συχνά αντικαταστάθηκε από ένα άτομο που μου είναι τελείως ξένο).


Όταν η βασική μας αντίδραση στην αλλαγή είναι η αρνητικότητα, η καχυποψία και η άμυνα, το μόνο που καταφέρνουμε είναι να χάνουμε ευκαιρίες. Την ευκαιρία για γνώση, την ευκαιρία για εξέλιξη και εκπαίδευση δεξιοτήτων μας -όπως η προσαρμοστικότητα, την ευκαιρία για αυτό-βελτίωση.


Την επόμενη φορά που θα βρεθείτε αντιμέτωπος με ένα νέο ερέθισμα στην εργασία σας, αφού ξεπεράσετε το πρώτο σοκ της αλλαγής, αναρωτηθείτε: «Τι μπορώ να μάθω από αυτή την αλλαγή, ώστε να το χρησιμοποιήσω υπέρ μου στο μέλλον;»


#5 Θέλετε να παίρνετε όλα τα credits


Δεν υπάρχει πιο ωραίο πράγμα από το να σε επευφημούν για την καλή δουλειά σου. Είναι σημαντικό όμως, να θυμόμαστε ότι σε πολλές περιπτώσεις πίσω από εμάς και τη δουλειά μας, κρύβεται συχνά μία ομάδα ανθρώπων που έχει βοηθήσει με οποιονδήποτε τρόπο.


Η αναγνώριση της δουλειά μας μάς κάνει να νιώθουμε ξεχωριστοί. Υπερπηδώντας, όμως, το εμπόδιο της ανασφάλειας μάς φέρνει σε θέση να νιώθουμε άνετα να αναδείξουμε και τη συμμετοχή των συναδέλφων μας, κάτι το οποίο μας δίνει πίσω ακόμα περισσότερα θετικά αποτελέσματα μακροπρόθεσμα – την εκτίμησή τους, στοιχείο που προστίθεται στη λίστα όσων μεταμορφώνουν ένα εργασιακό περιβάλλον από τοξικό σε ευχάριστο και εποικοδομητικό. Παρόλο, λοιπόν, που ένα «ευχαριστώ για τη βοήθεια» είναι τόσο σημαντικό, φαίνεται πως δεν λέγεται τόσο συχνά. Σε πρόσφατη έρευνα (Kaplan, 2012, Gratitude Survey) φάνηκε ότι μόλις το 10% των Αμερικανών δείχνουν την ευγνωμοσύνη τους σε συναδέλφους για ένα κοινό τους project, ενώ το 81% των ερωτηθέντων είπε ότι θα εργάζονταν πιο σκληρά, θα ήταν πιο παραγωγικοί και θα ένιωθαν περισσότερο κινητοποιημένοι αν εκτιμόταν η συνεισφορά τους από συναδέλφους ή τον εργοδότη.


#6 Συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλους


Πόσες φορές πιάσατε τον εαυτό σας να σκέφτεται «αφού δεν το κατάφερε ο τάδε, δεν θα τα καταφέρω ούτε εγώ». Τι αποτέλεσμα έχει αυτή η σκέψη; Μήπως να σας κρατάει στάσιμους στη θέση που είστε, να μην τολμάτε και να μην διεκδικείτε όσα επιθυμείτε;


Όλοι είμαστε διαφορετικοί, κάπου είστε καλύτεροι εσείς, σε κάποιον άλλο τομέα ένας άλλος. Στόχος δεν είναι να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τους γύρω για να τον μειώσουμε, αλλά να παρατηρούμε αυτούς που θεωρούμε «καλύτερους», ώστε να παίρνουμε παράδειγμα για το πώς θα μπορούσαμε να ενσωματώσουμε την εμπειρία τους στη δική μας και να βελτιωθούμε.


Το βασικότερο όλων, όμως, είναι να παρατηρήσετε πρώτα τον εαυτό σας και να εντοπίσετε τα δικά σας δυνατά στοιχεία, ώστε να τα χρησιμοποιήσετε ως ασπίδα σε κάθε έλλειψη και να διεκδικήσετε όσα δεν τόλμησαν οι άλλοι.

#7 Βάζετε τη ζωή σας σε pause για την καριέρα


Αν δεν έχετε ζωή, δεν μπορείτε να έχετε μία καριέρα που να γεμίζει τη ζωή σας πραγματικά. Υπάρχουν πολλοί επιτυχημένοι επαγγελματίες που θεωρούν ότι η πολύωρη εργασία φέρνει την επιτυχία. Αυτό, όμως, που φέρνει την επιτυχία δεν είναι η ποσότητα, αλλά η ποιότητα του χρόνου που αφιερώνετε στην εργασία σας.


Αν δεν φροντίσετε τον εαυτό σας, το σώμα, το πνεύμα, τις σχέσεις σας, πώς θα καταφέρετε να φορτίσετε στο 100% για να ανταπεξέλθετε στην εργασία σας στο επίπεδο που επιθυμείτε;


Έρευνες έχουν δείξει ότι στελέχη που φτάνουν νωρίς στο γραφείο και φεύγουν αντίστοιχα νωρίς, αισθάνονται μεγαλύτερη πληρότητα από τη ζωή τους από εκείνους που αποχωρούν από το γραφείο τους μετά τις 10 το βράδυ, καταπονημένοι και χωρίς καμία ενέργεια να κάνουν οτιδήποτε για τον εαυτό τους τις λιγοστές ώρες που διαθέτουν μέχρι να κοιμηθούν. Εντοπίστε ποιες είναι οι προτεραιότητές σας και ποιοι είναι οι τρόποι να γίνετε πιο αποτελεσματικοί, ώστε να καταφέρετε να περνάτε λιγότερες ώρες στη δουλειά σας και να φέρετε ισορροπία στην καθημερινότητα.

#8 Διεκδικείτε το δίκιο με τον λάθος τρόπο


Όλοι έχουμε αισθανθεί ότι μας έχουν αδικήσει στη δουλειά μας. Πόσοι, όμως, από εμάς διέθεταν την ψυχραιμία να το αντιμετωπίσουν με τρόπο που δεν γύρισε μπούμερανγκ, ώστε να κερδίσουμε το δίκαιο και όχι να το χάσουμε;


Η οργή και ο θυμός είναι συναισθήματα δικαιολογημένα σε αρκετές περιπτώσεις, στην περίπτωση, όμως, της καριέρας η άφιλτρη εκτόνωση τους μόνο κακό μπορεί να κάνει και αυτό γιατί οδηγεί συχνά σε συμπεριφορές που αργότερα μετανιώνουμε και αν είναι πολύ έντονες, πιθανόν να μας συνοδεύσουν στην μετέπειτα επαγγελματική μας πορεία.


Σκεφτείτε την τελευταία φορά που βγήκατε εκτός εαυτού στη δουλειά -είτε με συνάδελφο, εργοδότη ή και πελάτη. Πώς αντιδράσατε; Τι θετικό προέκυψε σε εσάς και στη δουλειά σας από τον τρόπο που αντιδράσατε; Τι κατάλαβαν οι άλλοι από τη συμπεριφορά σας;


Αν οι απαντήσεις δεν σας ικανοποιούν ή δεν φαίνεται να είναι λειτουργικές για την πορεία της καριέρας σας ή τη θέση που βρίσκεστε στην εργασία σας, αναρωτηθείτε ξανά: πώς θα μπορούσα να ανταποκριθώ διαφορετικά -τόσο σε λεκτικό, όσο και σε συμπεριφορικό επίπεδο - ώστε να υποστηρίξω τη θέση μου, αλλά να μην χάσω αυτή τη φορά το δίκιο μου;

_________________________________

Τα coaching προγράμματα παρέμβασης πραγματοποιούνται τόσο δια ζώσης, όσο και online - αν έχετε περισσότερες απορίες μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της φόρμας επικοινωνίας, ή τηλεφωνικά, διαφορετικά μπορείτε να επισκεφτείτε τις πιο συχνές ερωτήσεις που μου κάνουν για περισσότερες διευκρινήσεις.

496 views

EΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θεσσαλονίκη​​
Τηλ. +30 6932846037

contact@maryspathari.gr

  • Black Facebook Icon
  • Instagram
  • LinkedIn

Όροι χρήσης & Πολιτική Απορρήτου | Copyright 2020 ©Σπαθάρη Μαίρη,  Οργανωσιακή Ψυχολόγος με ειδίκευση στο Coaching