Women in Business – Ισορροπώντας την προσωπική με την επαγγελματική μου ζωή

Κάντε το όπως η αεροσυνοδός: τοποθετήστε πρώτα τη δική σας μάσκα οξυγόνου πριν βοηθήσετε τους γύρω σας.

Όχι. Δυστυχώς, δεν θα τα καταφέρω. Ευχαριστώ πολύ, αλλά δεν μπορώ να το δεχτώ. Δεν θα το κάνω τώρα αυτό. Οι περισσότερες γυναίκες δυσκολευόμαστε με τις παραπάνω προτάσεις και κυρίως με την μικρή λέξη «όχι». Θέλουμε να είμαστε οι καλύτερες. Σε όλα. Με όλους.

Αν είστε ελεύθερη επαγγελματίας ή βρίσκεστε σε μία υψηλόβαθμη θέση σε μία εταιρεία και ειδικά εάν αυτή την περίοδο εργάζεστε από το σπίτι, τότε πολύ πιθανό οι παραπάνω φράσεις να σας δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο.


Ενδεχομένως να σκέφτεστε «γιατί να μην απαντήσω σε αυτό το email που μου έστειλε ο πελάτης μου στις 9μ.μ., αφού θα μου πάρει μόλις ένα λεπτό» ή «ας απαντήσω στα τηλεφωνήματα που μου κάνει ο εργοδότης μου κάθε Κυριακή, ούτως ή άλλως δεν έχω και πολλά να κάνω αυτή την περίοδο».


Λέτε στον εαυτό σας «ας καθίσω να δουλέψω το βράδυ, αντί να χαλαρώσω, αφού δεν έχω κανονίσει κάτι» ή «φυσικά και μπορώ να πηγαινοφέρνω τα παιδιά μου στις δραστηριότητές τους ανάμεσα στα meetings μου και ενώ έχω να σιδερώσω δύο πλυντήρια ρούχα, θα προλάβω!».


Τί καταφέρνετε με αυτόν τον τρόπο;


Το τέλος της εβδομάδας σας βρίσκει εξουθενωμένες, κουρασμένες τόσο σωματικά, μα κυρίως ψυχολογικά, με το χειρότερο να είναι οι ενοχές που στέκονται επάνω από όσα δεν προλάβατε ακόμη μία φορά να ολοκληρώσετε. Πράγματα σημαντικά για εσάς, που άλλες φορές αφορούν την προσωπική σας ζωή, την οικογένειά σας, τον εαυτό σας ή τη δουλειά σας και τελικά σας προκαλούν άγχος, θλίψη, burn out, ένταση, δυσλειτουργικές σχέσεις και απουσία αυτό-φροντίδας.


Γιατί οι γυναίκες δυσκολευόμαστε να βάλουμε όρια στην εργασία μας;


Αν βάζαμε, άλλωστε, θα μας βοηθούσε να αποκτήσουμε αυτή την «ισορροπία» που τόσο λαχταρούμε! Τί μας εμποδίζει, λοιπόν;

Σύμφωνα με έρευνες δύο είναι οι πιο βασικοί λόγοι:

1. Οι γυναίκες φαίνεται να αμείβονται σχεδόν 20% χαμηλότερα από έναν άνδρα στην ίδια θέση ή στον ίδιο ρόλο με εκείνες (Bureau of Labor Statistics survey). Αυτό έχει συχνά ως αποτέλεσμα, οι πρώτες να αισθάνονται ότι χρειάζεται να καταναλώσουν περισσότερες εργατοώρες, προκειμένου να έρθουν στο ίδιο επίπεδο, ή από φόβο να μην πέσουν χαμηλότερα!

2. Έρευνες που εξετάζουν την κοινωνική συμπεριφορά, έχουν επανειλημμένως διαπιστώσει πως η δυσκολία των γυναικών να απαντήσουν «όχι» οφείλεται στην ανατροφή τους ως «people pleasers» μέσα από κάθε ρόλο που αποκτούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους: κόρη, αδερφή, σύντροφος, υπάλληλος, σύζυγος, μητέρα κτλ. Μας μαθαίνουν περισσότερο τη σημαντικότητα του να είσαι «εξυπηρετική» και «πρόθυμη», παρά «αυτόνομη» και «αυτάρκης». Μας τονίζουν τη φροντίδα προς τους άλλους ως ανιδιοτελή πράξη και σχεδόν υποχρέωση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι όταν αυτή κατευθύνεται προς τον εαυτό είναι το λιγότερο, εγωιστικό.


Όπως όμως, λέει μία αεροσυνοδός: πρέπει πρώτα να φορέσουμε τη δική μας μάσκα οξυγόνου, για να βοηθήσουμε τους γύρω μας. Γιατί αν δεν θέσουμε όρια στη ζωή μας, με τον ίδιο τρόπο θα «καταπατηθεί» και η εργασία μας – κι αυτό είναι μόνο δική μας ευθύνη να κάνουμε.

5+1 τρόποι να θέσετε αποτελεσματικά τα όριά σας


1. Ορίστε ώρες εργασίας