Ας είμαστε ειλικρινείς.
Σε κάθε εργασιακό περιβάλλον το “κουτσομπολιό” έχει τη θέση του. Σε κάποια θα το ακούσεις να ψιθυρίζεται στους χώρους διαλειμμάτων, ενώ σε άλλα εκφράζεται ως κεκαλυμμένη προσβολή κατά τη διάρκεια ενός #meeting. Η ανταπόκριση σε αυτά μπορεί να είναι αρκετά διαφορετική. Άλλοι να τα αγνοούν συνεχίζοντας να κάνουν τη δουλειά τους, όμως, για τους περισσότερους είναι ιδιαιτέρως επιβλαβή, αφού επιδρούν αρνητικά στην #ομαδικότητα, διαλύουν την εμπιστοσύνη κι οδηγούν σε ένα νοσηρό εργασιακό περιβάλλον.
Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να το αφήνουμε να συμβαίνει ανεξέλεγκτα. Μπορούμε αναλαμβάνοντας δράση (και ευθύνη) να κάνουμε επιλογές και να αλλάξουμε το μεγαλύτερο δράμα μίας ομάδας σε ένα τμήμα με σεβασμό και κατανόηση.
Αρχικά χρειάζεται να κατανοήσουμε τη ρίζα του προβλήματος
Είναι αλήθεια ότι είναι πολύ εύκολο να δαιμονοποιήσουμε το κουτσομπολιό στην εργασία μας. Και παρόλο που υπάρχει η θετική και η αρνητική πλευρά του, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε πτυχή του είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης. Κατανοώντας τα βαθύτερα κίνητρα που μας οδηγούν σε αυτή τη συνήθεια, θα μπορέσουμε να βρούμε βιώσιμες λύσεις για να το αντιμετωπίσουμε.
Ανασφάλεια
Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται ανασφαλείς για την απόδοσή τους ή για τη θέση τους μέσα στην ομάδα, κουτσομπολεύουν σε μία προσπάθεια να αισθανθούν ότι έχουν περισσότερο έλεγχο ή να νιώσουν καλύτερα για τον εαυτό τους, υποτιμώντας τους άλλους.
Έλλειψη επικοινωνίας
Εάν οι εργαζόμενοι δεν έχουν σαφή κανάλια από τα οποία θα λάβουν πληροφορίες ή στα οποία μπορούν να εκφράσουν τις ανησυχίες τους, το κενό γεμίζει με εικασίες και κουτσομπολιά του γραφείου.
Ανία
Παραδόξως, μια αργή ή βαρετή ημέρα στη δουλειά μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικά σχόλια από καθαρή πλήξη. Η “ψιλή κουβέντα” μεταξύ συναδέλφων είναι πιο διασκεδαστική όταν πρόκειται για το τελευταίο δράμα του Manager του τμήματος.
Αναζήτηση Σύνδεσης
Μερικές φορές, το κουτσομπολιό μπορεί να είναι μια προσπάθεια (όσο άστοχη κι αν είναι) να συνδεθούμε με τους άλλους.
Τοξική Εταιρική Κουλτούρα
Δυστυχώς, ορισμένοι χώροι εργασίας ενθαρρύνουν το κουτσομπολιό με σκοπό να έχουν τον έλεγχο των εργαζομένων μέσω του φόβου και του διχασμού. Την επόμενη φορά που θα ακούσεις ψίθυρους ή αρνητικά σχόλια για έναν συνάδελφο αναρωτήσου:
“Γιατί μπορεί αυτό ο συνάδελφος να σχολιάζει τον Χ; Μήπως νιώθει ότι απειλείται; Μήπως δεν υπάρχει διαφάνεια σχετικά με μία σημαντική απόφαση που πάρθηκε πρόσφατα και τον αφορά; Ίσως σε αυτόν τον αργό, βαρετό μήνα όλοι να χρειάζονται να συζητήσουν κάτι πιο συναρπαστικό.”
Αναγνωρίζοντας τους λόγους για τους οποίους έχει εδραιωθεί αυτή η αρνητική συνήθεια στο γραφείο, είναι συχνά το πρώτο βήμα προς τη μετατροπή του εργασιακού μας περιβάλλοντος σε ένα περισσότερο θετικό.
Ανοιχτά κανάλια Επικοινωνίας
Το καλύτερο αντίδοτο στους ψίθυρους των διαδρόμων είναι η υγιής κι ανοιχτή επικοινωνία. Όταν οι εργαζόμενοι αισθάνονται άνετα να πλησιάζουν τη διοίκηση και ο ένας τον άλλον απευθείας με ερωτήσεις ή ανησυχίες, η ανάγκη για κουτσομπολιό μειώνεται δραστικά. Διάβασε πώς μπορείς να ενθαρρύνεις ένα πιο διαφανές περιβάλλον:
- Ηγούμαι δια του παραδείγματος: Οι Managers δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν τις πληροφορίες σαν μυστικό. Να είσαι όσο το δυνατόν πιο ανοιχτός/ή σε αποφάσεις, αλλαγές και προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει η εταιρεία.
- Συχνά check-in: Προγραμμάτισε συναντήσεις ομάδας ή ατομικά check-in, όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να εκφράσουν παράπονα, να κάνουν ερωτήσεις και γενικά να αισθάνονται ότι ακούγονται.
- Δημιουργία Εταιρικής πολιτικής;: Σκέψου εάν μια επίσημη πολιτική ενάντια στα αρνητικά κουτσομπολιά είναι κατάλληλη για την εταιρική κουλτούρα της επιχείρησης στην οποία εργάζεσαι. Μπορεί να είναι ένα καλό σημείο αναφοράς για οποιαδήποτε στιγμή αντιμετωπίσετε αντίστοιχη συμπεριφορά.
- Θέσπιση Ορίων: Προώθησε την ανοιχτή επικοινωνία στο χώρο εργασίας, υπενθυμίζοντας παράλληλα στους εργαζόμενους να σέβονται την προσωπική ζωή των συναδέλφων τους. Οι υγιείς εργασιακές σχέσεις δεν εξαρτώνται από το να γνωρίζεις ποιος βγαίνει με ποιον.
- Εκπαιδεύσεις: Οι δεξιότητες επίλυσης #συγκρούσεων και ανατροφοδότησης (#feedback) δεν είναι έμφυτες. Επένδυσε στην εκπαίδευση για να βοηθήσεις τους εργαζόμενούς σου να επικοινωνούν καλύτερα.
Χρειάζεται χρόνος για να αντικαταστήσουμε μια κουλτούρα συνηθισμένη στα κουτσομπολιά με μια θετική εταιρική κουλτούρα όπου η επικοινωνία ρέει ελεύθερα. Όμως, με σαφή πρόθεση και προσπάθεια, μπορούμε να βελτιώσουμε την επικοινωνία στο εργασιακό περιβάλλον, όπου όλοι αισθάνονται ασφαλείς να μοιράζονται και να συνδέονται χωρίς να φοβούνται ότι θα γίνουν το επόμενο σχόλιο στους στους χώρους διαλείμματος. .
#Bonustip: Αντιμετώπισε το Κουτσομπολιό Άμεσα
Μερικές φορές, ακόμη και ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον δεν είναι απρόσβλητο από την περιστασιακή παρουσία ψίθυρων. Εάν ακούσεις κουτσομπολιά, δες πώς να πάρεις απόσταση, χωρίς να συμμετέχεις κι εσύ στο “δράμα”:
- Απόφυγε να εμπλακείς: Απόφυγε να ρίξεις λάδι στη φωτιά και ανταποκρίσου ως εξής: Θα προτιμούσα να μην μιλάω για κάποιον όταν δεν είναι μπροστά για να υποστηρίξει τον εαυτό του.
- Άλλαξε την εστίαση: Αν το κουτσομπολιό αφορά την εργασία σου, άλλαξε την κατεύθυνση της συζήτησης προς μία λύση: “Αντί να συζητάμε για αυτό, πως θα ήταν να σκεφτούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα που επιδρά στην δυναμική της ομάδας μας;”
- Φώτισε τις θετικές πλευρές του ατόμου που σχολιάζεται: Παράλειψε να συμμετέχεις στον αρνητικό σχολιασμό του ατόμου. Αντί αυτού, φώτισε τα θετικά του στοιχεία: “Δεν έχω να σχολιάσω κάτι σε αυτό που αναφέρεις για την Χ. Εγώ από τη άλλη την βρήκα εξαιρετική στο χθεσινό meeting για την ανάδειξη της νέας στρατηγικής για τον πελάτης μας. Η ιδέα της ήταν πολύ καινοτόμα.”
- Αντιμετώπισε την “πηγή” των κουτσομπολιών (με προσοχή!): Αν αισθάνεσαι αρκετά άνετα με αυτό, προσέγγισε το άτομο που γνωρίζεις ότι συνηθίζει να συζητά για άλλους πίσω από την πλάτη τους και βοήθησέ το να αντιληφθεί τον αντίκτυπο της συνήθειας του.
- Αναζήτησε υποστήριξη: Εάν το επίπεδο του κουτσομπολιού στο γραφείο είναι σοβαρό, μην αισθάνεσαι ότι χρειάζεται να το χειριστείς μόνος/η σου. Ζήτησε τη βοήθεια του HR ή ενός αξιόπιστου διευθυντή για να το αντιμετωπίσετε.