Personal branding: πώς μπορώ να προβάλλω τον εαυτό μου αποτελεσματικά;

Αν ρωτήσουμε για εσάς τους ανθρώπους που σας γνωρίζουν, τί γνώμη θα σχηματίσουμε;

Αν ρωτήσουμε τη γνώμη ενός συναδέλφου σας, τί θα μας έλεγε για εσάς; Πόσο ανταποκρίνεται αυτό που πιστεύετε εσείς για τον εαυτό σας, σε αυτό που βλέπουν και λαμβάνουν οι άλλοι;


Αρχικά πριν μιλήσουμε για το personal branding, είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε από το brand. Ένα brand δεν είναι μία εταιρεία, δεν αφορά μόνο ένα προϊόν ή μία υπηρεσία.


Ο Philip Kotler (πατέρας του σύγχρονου marketing), έλεγε πως ένα brand – μία «μάρκα» - αποτελείται από ένα όνομα, ένα σύμβολο (λογότυπος) και όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που το κάνουν να διαφέρει από τον ανταγωνισμό.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, είμαστε κι εμείς μάρκες – με ένα όνομα, μία προσωπικότητα, και όλα εκείνα τα στοιχεία (εμφάνιση, ρούχα, γνώσεις, ύφος, τόνος φωνής κτλ.) με τα οποία «πουλάμε» καθημερινά τον εαυτό μας στους γύρω μας!

Μία μάρκα που χρειαζόμαστε να την «πουλήσουμε» όλοι συστηματικά τόσο στην προσωπική μας ζωή, όσο και στην επαγγελματική: σε μία συνέντευξη, στη διεκδίκηση μίας αύξησης, στις πωλήσεις, στην έναρξη μίας σχέσης οποιασδήποτε μορφής κτλ.


Γιατί, όμως, χρειάζεται να διαφοροποιηθώ;


Παρατηρήστε για λίγο τι συμβαίνει γύρω μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούμε παρόμοιους κώδικες ένδυσης (π.χ. μόδα και trends), κοινό τρόπο επικοινωνίας ανάλογα με το περιβάλλον που βρισκόμαστε (χειρονομίες, νόρμες), σχεδόν ίδιους κανόνες – στο σπίτι μας, στη δουλειά, στη χώρα που διαμένουμε.


Εύκολα αντιλαμβάνεται, λοιπόν, κανείς ότι μέσα σε ένα πλήθος που μιλά, φέρεται, ντύνεται και ίσως συχνά να σκέφτεται με αρκετά παρόμοιο τρόπο (π.χ. λόγω κοινής κουλτούρας), η ανάγκη να διαφοροποιηθούμε και να ξεχωρίσουμε είναι έντονη! Κάτι που για να συμβεί, συχνά χρειάζεται τους θαρραλέους να πάνε κόντρα στη ροή, να ακολουθήσουν τα δικά τους πιστεύω και να τολμήσουν αυτό το διαφορετικό που η «μάζα» δεν επέλεξε.


Τί χρειάζομαι για να κάνω πιο αποτελεσματικό personal branding;


Tα καλά νέα είναι, πως ακόμη κι αν συνειδητοποιείτε ότι δεν έχετε βρει ακόμα τον τρόπο να ξεχωρίσετε, η «τέχνη» της αποτελεσματικής αυτοπροβολής είναι κάτι που αλλάζει, μαθαίνεται και εξελίσσεται κι έτσι, όταν νιώσετε έτοιμοι μπορείτε να ξεκινήσετε να εκπαιδεύετε τον εαυτό σας στις δεξιότητες που είναι αναγκαίες προκειμένου να κάνετε personal branding υψηλού επιπέδου.


1. Ευθυγράμμιση


Όλοι πιστεύουμε πως γνωρίζουμε έως ένα βαθμό ποιοι είμαστε, ποια είναι τα δυνατά και ποια τα προς βελτίωση σημεία μας, τι μπορούμε να κάνουμε και τι εκπέμπουμε. Πόσο, όμως, στα αλήθεια η εικόνα που αντιλαμβανόμαστε, ευθυγραμμίζεται με αυτή που έχουν οι άλλοι για εμάς;


Ένα αποτελεσματικό personal branding ξεκινά όταν οι γύρω μας μπορούν με ευκολία να αντιληφθούν αυτό που είμαστε ή θέλουμε να δείξουμε. Κι αν αναρωτιέστε γιατί είναι τόσο σημαντική η ταύτιση της δικής σας εικόνας με αυτή που λαμβάνουν οι άλλοι, σκεφτείτε ότι όταν έχετε επίγνωση του τι εκπέμπετε, μπορείτε πιο εύκολα να διορθώσετε τα λάθη, αλλά και να βελτιώσετε τις αδυναμίες σας!


2. Αυθεντικότητα


Για να είσαι μοναδικός, θα πρέπει αρχικά να είσαι αυθεντικός. Αυτό που, μπερδεύει πολύ κόσμο είναι η εντύπωση ότι το personal branding ταυτίζεται με την έννοια της «persona» - της δυνατότητας που έχει ο καθένας μας να υποδυθεί έναν ρόλο και να προβάλλει αυτόν, αντί των πραγματικών του χαρακτηριστικών.


Το ζητούμενο του personal branding δεν είναι να δημιουργήσετε μία ψεύτικη εικόνα του εαυτού σας, αλλά αντιθέτως, να πείσετε τον περίγυρό σας για αυτό που πραγματικά είστε. Να καταφέρετε μέσα από κάθε κανάλι επικοινωνίας σας (λεκτικό και εξωλεκτικό) να δείξετε ό,τι είναι αυτό που σας ξεχωρίζει, συνδυασμένο με τα πιο δυνατά σας στοιχεία σε ένα πακέτο, αναδεικνύοντας τον αυθεντικό σας εαυτό με θετικό τρόπο.


3. Αυτογνωσία & Αυτό- παρατήρηση


Tίποτα από τα παραπάνω δεν θα μπορεί να επιτευχθεί, αν δεν είστε σε θέση να αυτό-παρατηρείστε και να αναγνωρίζετε τα δομικά στοιχεία του εαυτού σας. Η αυτογνωσία και η αυτό- παρατήρηση είναι δύο τρομερά όπλα, που όταν μάθετε πως μπορεί να χρησιμοποιηθούν, θα εκπλαγείτε από τα αποτελέσματα που φέρνουν. Σας μαθαίνουν τις ικανότητές σας, τις δυνατότητες, τις αδυναμίες σας. Σας βοηθούν να εντοπίσετε τις συμπεριφορές ή τις συνήθειες που σας οδηγούν στο αποτελεσματικό personal branding, αλλά κι εκείνες που όταν τις πράττετε σας απομακρύνουν από αυτό.


Την επόμενη φορά που θα θελήσετε να παρατηρηθείτε σε μία συνθήκη αυτό-προβολής, σημειώστε στη συνέχεια τι κάνατε καλά και τι δεν πήγε όπως θα θέλατε ή περιμένατε. Τέλος, κάντε μία λίστα με πράγματα που θα μπορούσατε να αφαιρέσετε ή να προσθέσετε στην προσπάθειά σας, ώστε να βελτιώσετε τον τρόπο που προβάλλετε τον εαυτό σας την επόμενη φορά που θα χρειαστεί.


4. Εύρεση λύσεων & Αυτό- αποτελεσματικότητα


Σε αυτό το σημείο αν μιλούσαμε μέσα από το marketing φίλτρο θα συζητούσαμε για το “positioning”- τη γνωστή τοποθέτηση. Την ικανότητα δηλαδή, ενός ατόμου να τοποθετήσει τον εαυτό του (το brand του δηλαδή) εκεί ακριβώς που θα του επιτρέψει να αναδείξει όλο το θετικό δυναμικό του είτε αυτό αφορά μία σημαντική εξειδίκευση, ένα ισχυρό στοιχείο της προσωπικότητάς του, ένα ταλέντο ή τις γνώσεις του από τα τρία μεταπτυχιακά του.


Γιατί πόσο καλό personal branding μπορείς να κάνεις αν δεν το εκφράσεις στον σωστό χώρο ή αν ο χώρος (ή το κοινό που απευθύνεσαι) σε εμποδίζει να αναδείξεις τη «μάρκα» σου με αποτελεσματικότητα;

Αφού, λοιπόν κάνετε όλα τα προηγούμενα βήματα, είναι εξαιρετικά σημαντικό να προκαλείτε τον εαυτό σας σε εναλλακτικές λύσεις προβολής/τοποθέτησης. Είμαστε πλάσματα της συνήθειας οι άνθρωποι κι ως τέτοιοι πηγαία αποφεύγουμε ό,τι μας «ξεβολεύει». Αυτό όμως, που μας βολεύει δεν είναι πάντα κι η σωστή επιλογή για εμάς, έτσι;


Αναρωτηθείτε, λοιπόν, κατά πόσο βρίσκεστε στον σωστό χώρο για το προσωπικό σας brand, πόσο αναδεικνύονται και ανθίζουν τα θετικά σας στοιχεία; Υπάρχει τρόπος να το καταφέρετε; Καταγράψτε τους!


Δεν υπάρχει; Κάντε μία λίστα με οποιονδήποτε άλλο χώρο θα σας βοηθούσε να εκφράσετε τον εαυτό σας σε όλο του το μήκος και πλάτος. Σημειώστε τις ιδέες σας χωρίς περιορισμούς ή κριτική, αφαιρώντας από το μυαλό σας πιθανά «κι αν» και σενάρια αποτυχίας ή φόβους. Αφού γράψετε όλες σας τις ιδέες, τότε και μόνο τότε, επιλέξτε αυτές που ευθυγραμμίζονται περισσότερο με εσάς, αλλά και μοιάζουν πιο εφικτές για το παρόν ή το άμεσο μέλλον.


5. Ενσυναίσθηση & κοινωνική ευφυΐα


Όλα είναι ωραία όσο γυρίζουμε γύρω από τον εαυτό μας. Τί γίνεται όμως, αν δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε στα ερεθίσματα των άλλων και του περιβάλλοντος που μας πλαισιώνει; Αν δεν μπορούμε να «διαβάσουμε» τον συνομιλητή μας, να αναγνωρίζουμε τις ανάγκες του και να διατηρούμε τον έλεγχό μας όταν χρειάζεται;

Γιατί όσες γνώσεις κι αν έχετε, όσο έξυπνοι κι επικοινωνιακοί κι αν είστε, αν δεν ανταποκρίνεστε σωστά, ή αν συμπεριφέρεστε χωρίς κριτική σκέψη και φίλτρα στους συνεργάτες, σε έναν δυνητικό πελάτη ή στον εργοδότη σας, σύντομα θα καταλάβετε πως το μόνο που καταφέρνετε είναι να «ρίχνετε» τον εαυτό μας.

Θέλετε να ενισχύσετε το personal branding σας και να το διοχετεύσετε πιο σωστά στην επίτευξη των προσωπικών και επαγγελματικών σας στόχων; Μάθετε περισσότερα για την προσέγγιση εδώ.

_________________________________


Τα coaching προγράμματα παρέμβασης πραγματοποιούνται τόσο δια ζώσης, όσο και online - αν έχετε περισσότερες απορίες μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της φόρμας επικοινωνίας, ή τηλεφωνικά, διαφορετικά μπορείτε να επισκεφτείτε τις πιο συχνές ερωτήσεις που μου κάνουν για περισσότερες διευκρινήσεις.

213 views