Personal branding: πώς μπορώ να προβάλλω τον εαυτό μου αποτελεσματικά;

Updated: Nov 6, 2021

Αν ρωτήσουμε για εσάς τους ανθρώπους που σας γνωρίζουν, τί γνώμη θα σχηματίσουμε;

Αν ρωτήσουμε τη γνώμη ενός συναδέλφου σας, τί θα μας έλεγε για εσάς; Πόσο ανταποκρίνεται αυτό που πιστεύετε εσείς για τον εαυτό σας, σε αυτό που βλέπουν και λαμβάνουν οι άλλοι;


Αρχικά πριν μιλήσουμε για το personal branding, είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε από το brand. Ένα brand δεν είναι μία εταιρεία, δεν αφορά μόνο ένα προϊόν ή μία υπηρεσία.


Ο Philip Kotler (πατέρας του σύγχρονου marketing), έλεγε πως ένα brand – μία «μάρκα» - αποτελείται από ένα όνομα, ένα σύμβολο (λογότυπος) και όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που το κάνουν να διαφέρει από τον ανταγωνισμό.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, είμαστε κι εμείς μάρκες – με ένα όνομα, μία προσωπικότητα, και όλα εκείνα τα στοιχεία (εμφάνιση, ρούχα, γνώσεις, ύφος, τόνος φωνής κτλ.) με τα οποία «πουλάμε» καθημερινά τον εαυτό μας στους γύρω μας!

Μία μάρκα που χρειαζόμαστε να την «πουλήσουμε» όλοι συστηματικά τόσο στην προσωπική μας ζωή, όσο και στην επαγγελματική: σε μία συνέντευξη, στη διεκδίκηση μίας αύξησης, στις πωλήσεις, στην έναρξη μίας σχέσης οποιασδήποτε μορφής κτλ.


Γιατί, όμως, χρειάζεται να διαφοροποιηθώ;


Παρατηρήστε για λίγο τι συμβαίνει γύρω μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούμε παρόμοιους κώδικες ένδυσης (π.χ. μόδα και trends), κοινό τρόπο επικοινωνίας ανάλογα με το περιβάλλον που βρισκόμαστε (χειρονομίες, νόρμες), σχεδόν ίδιους κανόνες – στο σπίτι μας, στη δουλειά, στη χώρα που διαμένουμε.


Εύκολα αντιλαμβάνεται, λοιπόν, κανείς ότι μέσα σε ένα πλήθος που μιλά, φέρεται, ντύνεται και ίσως συχνά να σκέφτεται με αρκετά παρόμοιο τρόπο (π.χ. λόγω κοινής κουλτούρας), η ανάγκη να διαφοροποιηθούμε και να ξεχωρίσουμε είναι έντονη! Κάτι που για να συμβεί, συχνά χρειάζεται τους θαρραλέους να πάνε κόντρα στη ροή, να ακολουθήσουν τα δικά τους πιστεύω και να τολμήσουν αυτό το διαφορετικό που η «μάζα» δεν επέλεξε.


Τί χρειάζομαι για να κάνω πιο αποτελεσματικό personal branding;


Tα καλά νέα είναι, πως ακόμη κι αν συνειδητοποιείτε ότι δεν έχετε βρει ακόμα τον τρόπο να ξεχωρίσετε, η «τέχνη» της αποτελεσματικής αυτοπροβολής είναι κάτι που αλλάζει, μαθαίνεται και εξελίσσεται κι έτσι, όταν νιώσετε έτοιμοι μπορείτε να ξεκινήσετε να εκπαιδεύετε τον εαυτό σας στις δεξιότητες που είναι αναγκαίες προκειμένου να κάνετε personal branding υψηλού επιπέδου.


1. Ευθυγράμμιση


Όλοι πιστεύουμε πως γνωρίζουμε έως ένα βαθμό ποιοι είμαστε, ποια είναι τα δυνατά και ποια τα προς βελτίωση σημεία μας, τι μπορούμε να κάνουμε και τι εκπέμπουμε. Πόσο, όμως, στα αλήθεια η εικόνα που αντιλαμβανόμαστε, ευθυγραμμίζεται με αυτή που έχουν οι άλλοι για εμάς;


Ένα αποτελεσματικό personal branding ξεκινά όταν οι γύρω μας μπορούν με ευκολία να αντιληφθούν αυτό που είμαστε ή θέλουμε να δείξουμε. Κι αν αναρωτιέστε γιατί είναι τόσο σημαντική η ταύτιση της δικής σας εικόνας με αυτή που λαμβάνουν οι άλλοι, σκεφτείτε ότι όταν έχετε επίγνωση του τι εκπέμπετε, μπορείτε πιο εύκολα να διορθώσετε τα λάθη, αλλά και να βελτιώσετε τις αδυναμίες σας!


2. Αυθεντικότητα


Για να είσαι μοναδικός, θα πρέπει αρχικά να είσαι αυθεντικός. Αυτό που, μπερδεύει πολύ κόσμο είναι η εντύπωση ότι το personal branding ταυτίζεται με την έννοια της «persona» - της δυνατότητας που έχει ο καθένας μας να υποδυθεί έναν ρόλο και να προβάλλει αυτόν, αντί των πραγματικών του χαρακτηριστικών.