Skip to main content

Κατά τη διάρκεια συγκρούσεων ή τεταμένων καταστάσεων, μπορεί να είναι δύσκολο να παραμείνεις ήρεμος ή ψύχραιμος.

Το συναίσθημά σου είναι στα ύψη και είναι εύκολο να εμπλακείς στην στιγμή και να ενεργήσεις παρορμητικά με τρόπους που μπορεί στην συνέχεια να κρίνεις ότι δεν ήταν οι πιο κατάλληλοι.

Αυτό ισχύει, ιδιαίτερα, όταν πρόκειται για τη γλώσσα και τις λέξεις που χρησιμοποιούμε. Όταν αισθανόμαστε απογοήτευση ή αναστάτωση, είναι φυσικό να χρησιμοποιούμε απόλυτες λέξεις ή φράσεις όπως το “πάντα” ή το “ποτέ”.

Όμως, η απολυτότητα σε μια σύγκρουση είναι επικίνδυνη για διάφορους λόγους.

  • Πρώτον, συχνά εκλαμβάνεται ως προσωπική επίθεση, η οποία μπορεί να προκαλέσει μια συναισθηματική αντίδραση στο άλλο άτομο.
  • Δεύτερον, η απόλυτη γλώσσα είναι πολύ συχνά ανακριβής. Υπεραπλουστεύει πολύπλοκες καταστάσεις και δημιουργεί μια ασπρόμαυρη προοπτική που αγνοεί τις ενδιάμεσες αποχρώσεις της κατάστασης.
  • Τέλος, μπορεί να περιορίσει το εύρος της συζήτησης και να δημιουργήσει μια δυναμική “εμείς εναντίον των άλλων”, η οποία μπορεί να δυσκολέψει την εύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης.

Ορίστε λοιπόν τι μπορείς να κάνεις.

Αρχικά προσπάθησε να χρησιμοποιείς πιο ουδέτερη γλώσσα, που να αναγνωρίζει την πολυπλοκότητα της κατάστασης και να εκφράζει τις ανησυχίες σου με ουδετερότητα και σεβασμό – τόσο προς εσένα, όσο και στον συνομιλητή σου.

Μια εύκολη και αποτελεσματική λύση είναι να χρησιμοποιείς δηλώσεις ξεκινώντας με το «Εγώ» . Ο τρόπος αυτός σε βοηθά να μοιραστείς όσα σκέφτεσαι με έναν μη επικριτικό τρόπο, ακολουθούμενο από ένα επιθυμητό αποτέλεσμα.

Έχε στο μυαλό σου τα 3 βασικά στάδια:

Στάδιο #1: Ξεκίνησε την συζήτηση χρησιμοποιώντας το “Εγώ” και μιλώντας στο πρώτο πρόσωπο για να μοιραστείς τη δική σου οπτική π.χ. “Αισθάνομαι ότι…” ή “Παρατήρησα ότι…”

Στάδιο #2: Αποσαφήνισε τον λόγο ή το αίτιο χρησιμοποιώντας παραδείγματα.

Στάδιο #3: Επικοινώνησε τι θα επιθυμούσες να συμβεί στην συνέχεια (επιθυμητό αποτέλεσμα)

Κι επειδή η θεωρία από την πράξη έχουν συχνά μεγάλη απόσταση, παρακάτω θα βρεις 10 διαφορετικά παραδείγματα αναφορικά με τους τρόπους που μπορείς να μετατρέψεις το απόλυτο του λόγου σου σε μία σύγκρουση, σε επικοινωνίες που ξεκινούν (κι εστιάζουν) στο “Εγώ” ακολουθώντας την παραπάνω τεχνική.

Παραδείγματα

  1. Αντί για “Ποτέ δεν με ακούς όταν σου μιλάω”, θα μπορούσες να πεις “Αισθάνομαι ότι η άποψή μου δεν λαμβάνεται πλήρως υπόψη σε αυτήν τη συζήτηση και θα το εκτιμούσα αν και οι δύο κάναμε προσπάθεια να κατανοήσουμε την άποψη του άλλου και ακούγαμε ανοιχτά.”
  2. Αντί για “Συνεχώς κάνεις τα ίδια λάθη!”, θα μπορούσες να πεις “Έχω παρατηρήσει ότι υπάρχουν ορισμένα κοινά λάθη που επαναλαμβάνονται το τελευταίο διάστημα και θα ήθελα να συζητήσουμε πώς μπορούμε να τα αποφύγουμε.”
  3. Αντί για “Δεν κάνεις ποτέ αυτά που λες ότι θα κάνεις”, θα μπορούσες να πεις “Έχω παρατηρήσει ότι υπήρξαν περιπτώσεις όπου αυτά στα οποία δεσμεύτηκες δεν έγιναν και θα ήθελα να καταλάβω τι μπορεί να σε δυσκολεύει και πώς μπορούμε να βρούμε μια λύση από κοινού.”
  4. Αντί για “Ποτέ δεν λαμβάνεις υπόψη σου το feedback που σου δίνουν!”, θα μπορούσες να πεις “Παρατηρώ ότι τα σχόλιά μου δεν λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για το project που δουλεύουμε και θα ήθελα να καταλάβω τον λόγο για αυτό.”
  5. Αντί για “Συνέχεια το κάνεις λάθος!”, θα μπορούσες να πεις “Έχω παρατηρήσει μια διαφορά στην προσέγγιση που ακολουθούμε σε αυτό το έργο και θα ήθελα να το συζητήσουμε, ώστε να μπορέσουμε να ευθυγραμμιστούμε σε μια πορεία προς τα εμπρός. Μπορείς να μου εξηγήσεις το σκεπτικό σου;”.
  6. Αντί γιαΠάντα παίρνεις αποφάσεις χωρίς να σκέφτεσαι την ομάδα”, θα μπορούσες να πεις “Παρατήρησα ότι μερικές φορές παίρνονται αποφάσεις χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η συμβολή της ομάδας και θα ήθελα να συζητήσουμε πώς μπορούμε να συνεργαστούμε για να διασφαλίσουμε ότι η οπτική γωνία του καθενός λαμβάνεται υπόψη.”
  7. Αντί για “Μονίμως το ξεχνάς”, θα μπορούσες να πεις “Έχω παρατηρήσει ότι αυτή η συγκεκριμένη εργασία φαίνεται να σου ξεφεύγει από το μυαλό μερικές φορές και θα ήταν χρήσιμο αν μπορούσαμε να συνεργαστούμε για να βρούμε μια λύση, ώστε να μην επαναληφθεί στο μέλλον.”
  8. Αντί για “Δεν έρχεσαι ποτέ στην ώρα σου!”, θα μπορούσες να πεις “Έχω παρατηρήσει ότι η συνέπεια στα meetings μας είναι μια πρόκληση για εσένα, που επηρεάζει την ικανότητά μας να τηρούμε τις προθεσμίες μας σαν ομάδα. Θα ήθελα να μάθω πώς μπορούμε να βρούμε μια λύση σε αυτό. Τί χρειάζεσαι;”
  9. Αντί για “Με διακόπτεις συνεχώς”, θα μπορούσες να πεις “Νιώθω ότι οι σκέψεις μου δεν έχουν αρκετό χρόνο για να εκφραστούν πλήρως και θα το εκτιμούσα αν μπορούσαμε και οι δύο να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να ακούσουμε ο ένας τον άλλον και να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε ο ένας τις απόψεις του άλλου”.
  10. Αντί για “Δεν λαμβάνεις υπόψη σου ποτέ το πως αισθάνομαι”, θα μπορούσες να πεις “Νιώθω ότι τα συναισθήματά μου δεν λαμβάνονται υπόψη σε αυτήν την κατάσταση και θα ήταν χρήσιμο αν μπορούσαμε και οι δύο να ακούσουμε τις απόψεις του άλλου και να βρούμε έναν τρόπο να βεβαιωθούμε ότι τόσο οι ανάγκες όσο και τα συναισθήματά μας λαμβάνονται υπόψη σε οποιαδήποτε απόφαση ή ενέργεια που καλούμαστε να προχωρήσουμε από κοινού”.

Γιατί η παραπάνω τεχνική βοηθά στην αποκλιμάκωση μίας σύγκρουσης

  • Χρησιμοποιείς ουδέτερες λέξεις που δεν ενεργοποιούν την αμυντική στάση του συνομιλητή σου
  • Δείχνεις ότι αναγνωρίζεις την πολυπλοκότητα της κατάστασης
  • Εκφράζεις τις ανησυχίες σου χωρίς να επιρρίπτεις ευθύνες και κατηγορίες στους άλλους
  • Δημιουργείς τις συνθήκες για μία παραγωγική επικοινωνία που στόχο έχει ένα αποτέλεσμα: την επίλυση της σύγκρουσης με θετικό τρόπο και την εύρεση μίας λύσης που θα είναι ωφέλιμη και για τις δύο πλευρές.

Ποιο είναι το δικό σου tip για τη διερεύνηση ή την επίλυση μίας σύγκρουσης;

Τα coaching προγράμματα παρέμβασης πραγματοποιούνται τόσο δια ζώσης, όσο και online, ενώ σχεδιάζονται εξατομικευμένα επάνω στις ανάγκες και το αίτημα του Coachee – είτε εκείνος αφορά ιδιώτη, ελεύθερο επαγγελματία ή στέλεχος επιχείρησης. Σε περίπτωση που έχετε απορίες μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της φόρμας επικοινωνίας, ή τηλεφωνικά, διαφορετικά μπορείτε να επισκεφτείτε τις πιο συχνές ερωτήσεις για περισσότερες διευκρινήσεις.