Skip to main content

Ένας από τους πιο κοινούς φόβους σε οποιονδήποτε εργασιακό χώρο (κι όχι μόνο) είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορεί κάποιος να δώσει feedback. Όταν μάλιστα, αυτό το feedback χρειάζεται να δοθεί άμεσα και δεν υπάρχει ο χρόνος να προετοιμαστούμε, τότε μιλάμε για πραγματική πρόκληση που συχνά ενεργοποιεί το άγχος, οδηγώντας μας σε επιλογές, όπως η αποφυγή κι άρα η απουσία της ανατροφοδότησης σε συνεργάτες, συναδέλφους, προϊστάμενους κι υφιστάμενους.

Απουσία, που όλοι γνωρίζουμε που καταλήγει: σε επιπρόσθετο στρες, λάθη που επαναλαμβάνονται, εργαζόμενους που δεν ξέρουν τι αναμένεται από εκείνους και Managers που αναλαμβάνουν να διορθώσουν τα λάθη των υφιστάμενών τους, χάνοντας μεγάλο μέρος από τον πολύτιμο χρόνο τους.

Πριν πάνω απο 10 χρόνια, πέρασα για πρώτη φορά το κατώφλι της ψυχοθεραπείας κι άκουσα κάτι που πραγματικά με βοήθησε να δίνω feedback “στιγμής” -όπως το έλεγα- με μεγαλύτερη ευκολία.

Ποια είναι αυτή η τακτική;

Οι ψυχολόγοι λέμε συχνά ότι οι άνθρωποι αποδέχονται ευκολότερα την κριτική, όταν αισθάνονται ότι οι υπόλοιποι τους βλέπουν κι αναγνωρίζουν τι κάνουν, όταν νιώθουν ότι ακούγονται κι όταν αισθάνονται ότι έχουν αξία – οι ίδιοι, ή αυτό που προσφέρουν/κάνουν.

Αυτή ακριβώς η φράση, ήρθε και στη δική μου πρώτη ψυχοθεραπευτική εμπειρία, μιας και τότε ήταν μία περίοδος που δεν ήμουν αυτό που λέμε “πολύ δεκτική στην κριτική”. Μάλλον, το αντίθετο.

Μετά από κάποιο καιρό που ξεκίνησα το δικό μου ταξίδι στον corporate κόσμο, θυμήθηκα την παραπάνω πρόταση και συνειδητοποίησα ότι μέσα σε αυτή υπάρχει μία “τακτική” feedback, που κρύβεται πίσω από τις λέξεις:

  1. με αναγνωρίζουν ➜ “Bλέπω ότι…”
  2. ακούγομαι ➜ “Αισθάνομαι ότι…”
  3. έχω αξία ➜ “Θέλω να…”

Πώς μπορώ να την εφαρμόσω στην πράξη;

1ο βήμα

Βλέπω/Παρατηρώ – τί μπορείς να δεις;

Ξεκίνησε το feedback σου, με όσα μπορείς να δεις και να αναγνωρίσεις τόσο εσύ- όσο κι οποιοσδήποτε άλλος- στον άνθρωπο που θέλεις να αξιολογήσεις. Μπορεί να είναι συμπεριφορές, συνήθειες, αποτελέσματα, δεδομένα, αποδείξεις.

2ο βήμα

Αισθάνομαι – τί μπορείς να “δεις” εσύ ή να καταλάβεις που δεν μπορούν οι υπόλοιποι;

Συνέχισε αναφέροντας ό,τι αντιλαμβάνεσαι, ερμηνεύοντας τα στοιχεία που λαμβάνεις από τον άνθρωπο που αξιολογείς. Αυτό το σημείο, όμως, θέλει προσοχή! Επειδή μιλάμε για ζητήματα που υποθέτεις και για δικές σου ερμηνείες, αν δεν είσαι σίγουρος για όσα φαντάζεσαι μπορείς να χρησιμοποιήσεις μία ερώτηση προς επιβεβαίωση αυτών από την άλλη πλευρά, όπως: “το καταλαβαίνω καλά;”.

3ο βήμα

Θέλω – Τί θα δώσει αξία τόσο στον παραλήπτη του feedback, όσο και σε σένα;

Ολοκλήρωσε το feedback σου με κάτι που θα βοηθήσει τόσο στο άτομο που αξιολογείς, όσο κι εσένα. Κλείσε δίνοντας αξία και στις δύο πλευρές.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Παράδειγμα #1: Αξιολογώντας πεδία ανάπτυξης

Βλέπω/Παρατηρώ πως έχεις πάρει πολύ ωραίες πρωτοβουλίες πέρα από τις αρμοδιότητές σου. (Κάνεις αναφορά αυτών).”

Αισθάνομαι πως το τελευταίο διάστημα έχεις μία συνεχή ώθηση προς τα επάνω και χαίρομαι πολύ γι’ αυτόν τον ενθουσιασμό που λαμβάνω από εσένα! Έχω καταλάβει σωστά;”

Θα ήθελα να κάνουμε ένα brainstorming για να δούμε πως θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε αυτή την ορμή στον ρόλο σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για να είναι ακόμα πιο ευχάριστο για εσένα, αλλά κι ωφέλιμο για την ομάδα και την εταιρεία.”

Παράδειγμα #2: Αξιολογώντας ζητήματα ενδιαφέροντος ή ανησυχίας

Βλέπω/Παρατηρώ πως τον τελευταίο μήνα φτάνεις με κάποια καθυστέρηση στα meetings της ομάδας .”

Αισθάνομαι λίγο ανήσυχη -ίσως και προβληματισμένη- σχετικά με το πως αυτό επηρεάζει εσένα και τη συμβολή σου σε ό,τι κάνουμε μακροπρόθεσμα.”

Θα ήθελα – αν νιώθεις άνετα κι εσύ- να μοιραστείς μαζί μου ό,τι σε απασχολεί ή σε δυσκολεύει, ώστε να δω τι χρειάζεσαι και να σε στηρίξω, όπως μπορώ.”

Παράδειγμα #3: Αξιολογώντας σημεία βελτίωσης

Βλέπω/Παρατηρώ πως έχεις προσπαθήσει πραγματικά στη δημιουργία της παρουσίας και την έρευνα των δεδομένων. Αυτό έγινε εμφανές από… (παραθέτεις ό,τι έχεις παρατηρήσει).”

Αισθάνομαι ότι είχες πραγματικό ενδιαφέρον να βοηθήσεις την ομάδα να κατανοήσει όσο καλύτερα τα νούμερα. (Αναφέρεις τι σε έκανε να το καταλάβεις). Ισχύει αυτό που υποθέτω, ή είναι κάτι δικό μου;”

Θα ήθελα την επόμενη φορά να είσαι πιο συνοπτικός και να προσθέσεις το Χ – έτσι θα καταφέρεις να τραβήξεις την προσοχή τους περισσότερο και να αναδείξεις κι εσύ την αξία της δουλειάς σου καλύτερα.”

Εσύ, θα τη δοκίμαζες αυτή την τακτική;

Τα coaching προγράμματα παρέμβασης πραγματοποιούνται τόσο δια ζώσης, όσο και online, ενώ σχεδιάζονται εξατομικευμένα επάνω στις ανάγκες και το αίτημα του Coachee – είτε εκείνος αφορά ιδιώτη, ελεύθερο επαγγελματία ή στέλεχος επιχείρησης. Σε περίπτωση που έχετε απορίες μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω της φόρμας επικοινωνίας, ή τηλεφωνικά, διαφορετικά μπορείτε να επισκεφτείτε τις πιο συχνές ερωτήσεις για περισσότερες διευκρινήσεις.