Η σύγκρουση στην εργασία μας έρχεται με πολλούς τρόπους. Κάποιες φορές μπορεί να είναι θετική, όταν είναι υγιής και μας βοηθά να εξελιχθούμε ως άτομα ή ως ομάδα. Kαποιες άλλες , όμως, μπορεί να γίνει “κακοήθης” βλάπτοντας σοβαρά την απόδοση, το ηθικό αλλά και την αποτελεσματικότητα ενός οργανισμού.
Τί προκαλεί αυτή την κακοήθη σύγκρουση;
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός ανθρώπου με συγκρουσιακά στοιχεία;
Η αυθόρμητη σκέψη όλων θα ήταν “απόφυγέ τον, όσο μπορείς!”
Σωστά, θα ήταν ιδανικό να βρεις τρόπο να πάρεις απόσταση από τον συνάδελφο με στάση ζωής “όλα ή τίποτα” ή εκείνον που φαίνεται να απολαμβάνει να διαταράσσει συστηματικά την ηρεμία του γραφείου. Τί γίνεται, όμως, όταν δεν έχεις αυτή την επιλογή;
Τί γίνεται, όταν πρέπει να δουλέψεις μαζί του, γιατί συνεργάζεστε στην ίδια ομάδα, είναι ο υφιστάμενός σου ή είναι ο/η εργοδότης σου;
Τί μπορείς να κάνεις, λοιπόν, αν η καθημερινότητά σου σε αναγκάζει να συνεργάζεσαι με έναν άνθρωπο που μοιράζεται αυτά τα χαρακτηριστικά αν όχι να τον αποφύγεις ή να τον προκαλέσεις. Μερικοί επαγγελματίες που συνεργάζονται με έντονα συγκρουσιακές προσωπικότητες, όπως ψυχοθεραπευτές, δικηγόροι, διαμεσολαβητές ή coaches προτείνουν να κάνετε το αντίθετο από αυτό που σας λέει το ένστικτό σας.
1. Αναγνώρισέ τους – γρήγορα!
«Όταν δέχεσαι επίθεση από έναν δράκο, μην γίνεσαι κι εσύ ένας τέτοιος».
Αν μπορεί κάτι να σας βοηθήσει είναι να ενεργοποιήσετε την ενσυναίσθησή σας – όσο δύσκολο κι αν σας είναι αντιμετωπίζοντας έναν συνάδελφο που ενεργοποιεί τόσα αρνητικά συναισθήματα. Να θυμάστε ότι ένας άνθρωπος με τόσο έντονα συγκρουσιακά στοιχεία είναι πολύ πιθανόν να έχει κάποιο άλυτο τραύμα, που να σχετίζεται με κακοποίηση, εγκατάλειψη, βία. Προσπαθήστε να τον κοιτάξετε με όση συμπόνια έχετε – όσο δύσκολο κι αν σας είναι. Να θυμάστε, όλοι είμαστε εν δυνάμει “επαγγελματίες συγκρουσιακοί”.
2. Περάστε περισσότερο χρόνο μαζί τους
Σκεφτείτε “Αυτός ο άνθρωπος έχει πολλές απόψεις με τις οποίες δεν συμφωνώ, αλλά πρώτον και κυριότερο οι άνθρωποι θέλουμε να ακουστούμε. Κάπου εκεί, μπορεί να υπάρχει μία ευκαιρία. Ένα κοινό σημείο αναφοράς, κάτι που μπορεί να γεφυρώσει το κενό μεταξύ μας.”
Μία ευκαιρία που οι περισσότεροι από εμάς δεν καταφέρνουμε να αναγνωρίσουμε σε τέτοιες περιπτώσεις, γιατί σπάνια επιλέγουμε να εμπλακούμε ή να συνδεθούμε με αυτούς τους ανθρώπους.
Πριν από δύο χρόνια καλέστηκα να διαχειριστώ δύο στελέχη που εργάζονταν σε ανταγωνιστικές θέσεις που είχαν έντονες σχέσεις μεταξύ τους. Στις πρώτες μας συνεδρίες έφερα στο τραπέζι μερικές κοινές τους αξίες που θα μπορούσαν να τους κατευθύνουν καλύτερα στις μελλοντικές τους αλληλεπιδράσεις, όπως ο σεβασμός. Διερευνήσαμε μαζί ποιες συμπεριφορές τους ευθυγραμμίζονται με αυτή τους την αξία (όπως π.χ. να καλημερίζουν ο ένας τον άλλον με θετική διάθεση) και ποιες τους απομακρύνουν από αυτή (όπως π.χ. η ανταλλαγή emails μέσα στα οποία αμφισβητούν ο ένας τα κίνητρα του άλλου). Το σημαντικότερο αυτής της παρέμβασης ήταν ότι τους βοήθησε να δημιουργήσουν ένα “πρωτόκολλο”, όπως το ονομάτισαν, με τρόπους διαχείρισης των συμπεριφορών που έρχονται σε αντίθεση με την κοινή τους αξία.
3. Δημιουργήστε προστατευτικά κιγκλιδώματα
-
Αν έχετε ένα πρόβλημα με κάποιον, πηγαίνετε πρώτα σε αυτό το άτομο (εκτός κι αν πρόκειται για επικίνδυνη, παράνομη ή καταχρηστική συμπεριφορά). Επικοινωνήστε αυτοπροσώπως ή τηλεφωνικά κι όχι με οποιαδήποτε μορφή γραπτής επικοινωνίας.
-
Έχετε μία πρόταση-λύση προετοιμασμένη.
-
Κάντε πολλές ερωτήσεις έχοντας πραγματική περιέργεια σε οποιαδήποτε σύγκρουση. Προτιμήστε τις ερωτήσεις ανοιχτού τύπου (αυτές που ξεκινούν με Πώς, που, τί, ποιος, πόσο κτλ. )
-
Σκεφτείτε τι ακούσατε κι επικοινωνήστε αυτό που καταλάβατε από όσα μοιράστηκε το άλλο άτομο μαζί σας, ακόμα κι αν διαφωνείτε. Με αυτόν τον τρόπο επιβεβαιώνετε ότι τον ακούτε και καταλαβαίνετε τη δική του ερμηνεία δημιουργώντας περιβάλλον εμπιστοσύνης.
-
Βρείτε έναν έμπιστο συνάδελφο που θα μπορούσα να λειτουργήσει ως facilitator των δύσκολων συζητήσεων, όταν κι αν χρειαστεί.
-
Επιβραβεύστε και αναδείξτε τις συμπεριφορές παραγωγικής σύγκρουσης όταν συμβαίνουν, δημόσια και συχνά! Φέρτε αυτά τα παραδείγματα στο onboarding νέων εργαζόμενων ιδιαίτερα junior εργαζόμενων που έκαναν δύσκολες (ή και σκληρές) ερωτήσεις στους manager τους οι οποίοι τις διαχειρίστηκαν με ψυχραιμία κι αποδοχή.
-
Στοχεύστε στο πρόβλημα, όχι στους ανθρώπους.
-
Κάντε τρεις θετικές συναντήσεις με κάποιον για κάθε μία αρνητική που είχατε. Προτιμήστε να είναι δια ζώσης, όσο αυτό είναι δυνατό. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται το θετικό πρόσημο συνεργασίας μεταξύ σας και δεν μένετε στο αρνητικό.